Ledande organisationer investerar i lärande och utveckling
Vi är det självklara valet för dig som vill få lärande och utveckling att hända. Läs mer om våra kundcase:
ICA-GRUPPEN - En framgångshistoria med #growatica
”Atom är en nyfiken samarbetspartner som gärna utvecklar nytt på ett flexibelt sätt. Tillsammans utmanade vi möjligheten att skapa digitalt lärande i SharePoint, vilket blev grunden till #growatica, en uppskattad digital plats för lärande hos oss.” Genom att erbjuda en lärandeplattform som ligger nära vardagsverksamheten, gav vi anställda möjlighet att direkt börja leva kulturen.”
– Hanna Schultz, Lärandestrateg, ICA-gruppen
Kontinuerligt lärande är avgörande för framgång, sätter ICA-gruppen och Atom Collab gemensamt upp ett ambitiöst mål: Att skapa en lärandekultur inom organisationen. I detta kundcase utvecklade vi #growatica, en digital plattform för lärande, som idag är en uppskattad del av ICA-gruppen.
Kundcase:
Att gå från strategi till handling, och skapa engagemang för vardagligt lärande inom organisationen. Genom att rusta organisationen med konkreta verktyg, tog vi steget från teori till praktik.
Lösning
Aktivering av lärande i vardagen och installation av en lärandekultur, samt utformning av en digital plattform i SharePoint skapades ett utrymme där medarbetare kan engagera sig i dagligt lärande.
Resultat
En prisvinnande strategi, där projektets genomslag var omfattande, både internt och externt. Plattformen nådde ett stort antal användare och bidrog till en betydande kulturell förändring. Tack vare sitt innovativa tillvägagångssätt vann ICA Learning Strategy Human Growth Awards 2019 för ”Bästa HR-team”.
PARKS & RESORTS
En förändringsresa och digitaliserad introduktion för säsongsmedarbetare
”Att jobba med Atom har varit otroligt roligt, inspirerande och lärorikt. De är en proffsig och kompetent partner som är lyhörda men också vågar utmana där det behövs. Om du står inför en utbildningsutmaning eller vill ta dig vidare till nästa nivå kan jag varmt rekommendera att samarbeta med Atom.”
– Anja Ringdahl, Utbildningsansvarig, Parks & Resorts (Attraktionsparkerna Gröna Lund, Kolmården, Sommarland och Furuvik)
Kunden ville skapa en helhetsupplevelse för introduktion av anställda som skulle kännas på samma sätt som varumärket och parkupplevelserna, och ville få anställda att känna varumärket redan innan första arbetsdagen börjar. Introduktionen skulle upplevas kul, enkel och värdefull. Genom att implementera ett nytt digitalt verktyg och skapa varierade, rollspecifika medarbetarresor gjorde vi en modern och effektiv upplevelse.
Kundcase
Att ta administrativ, e-learning och klassrumsbaserad introduktion till en ny nivå och skapa en modern upplevelse.
Lösning
En digital paketerad medarbetarupplevelse i en samlad preboarding till onboarding landade i “Scenskolan” som är en lärande resa som mixar digitalt och fysiskt lärande. Utveckling av internt team och produktion av mallar så kunden självständigt kunde producera innehåll långsiktigt på egen hand.
Resultat
Implementering av ett nytt digitalt system med en integration av en Chatbot.
Medarbetarnöjdheten ökade med 8%, och tidsbesparing för administration och handpåläggning av introduktion av nya medarbetare. Minskad resurstid för ledare tack vare möjlighet att ställa enklare frågor till Chatbot.
SOS ALARM
Personlig kompetensutveckling på
en samlad plats
”Atom är precis vad ett företag behöver för att ta lärandet till nästa nivå och därigenom kunna nå företagsmålen på kort och lång sikt. De hjälpte oss med grunden som möjliggjorde att vi därefter har utvecklat en lärandekultur med grymt bra verktyg. Verktyg som dessutom inte resulterade i någon merkostnad utan fanns inom företaget.”
– Amina Berg Wadsten, HR Direktör, SOS Alarm
Kundcase
I detta kundcase behövde SOS Alarm göra en förflyttning för att ändra mindset när det kommer till utveckling och lärande. Kunden vill göra verklighet av att skapa en lärande kultur i praktiken och börja göra lärande till en del av vardagen hos individen.
Lösning
En nulägesanalys genomfördes för att identifiera var vi bäst kunde nå målgruppen. Lösningen landade i SOS Campus – en samlad arena för lärande där både informellt och formellt lärande samlas. Utformning av koncept ”Upskill” som innehåll en personlig utvecklingsresa där digital och fysisk utbildning för ledare, team och individ innehöll ämnen som linjerades med aktuella affärsmål: Välmående, Lärande och utveckling, Samarbete samt anpasssningsförmåga.
Resultat
Över 70% av ledare och medarbetare befinner sig i Teams-kanalen SOS Campus för att utveckla sig själv och sina kollegor. Ett mycket högt index för kompetensutveckling på 4,57 av 5 i senaste medarbetarundersökning samt att ENPS har ökat från 13 till 36 från det att SOS Campus lanserades.
ATTENTION RIKSFÖRBUND
Kunskapskampanj och kommunikationsmaterial för att uppmärksamma en viktig samhällelig fråga
”Jag har haft förmånen att få arbeta tillsammans med Atom i ett par otroligt utmanande projekt. Med ett leende kavlade de upp ärmarna och levererade fantastiska resultat! Kan varmt rekommendera dig som vill göra något utöver det vanliga att arbeta med Atom, du kommer garanterat bli nöjd och inte ha tråkigt en sekund.”
– Annika Von Schmalensée, Projektledare Äldrelyftet, Riksförbundet Attention
Attention ville nå ut till alla inom välfärden som bemöter äldre målgrupp med konstaterad eller misstänkt NPF-diagnos. Det fanns ett behov av att paketera kunskaps- och kommunikationsmaterial till flera målgrupper: Äldre med NPF, Lokalföreningar samt personal och brukare.
Kundcase
Ett uttalat behov från lokalföreningar om ett flexibelt kunskapsmaterial som är enkelt att använda som stöd i samtal med äldre. Även ett behov av att än mer arbeta i sociala medier och i andra kanaler och arenor för att nå målgruppen äldre och personal i vården.
Lösning
Målgrupps- och kanalanalys. Ett omfattande och paketerad kunskapskampanj med paraplynamnet ”Tänk om”. Vårt kundcase innehöll olika flexibla delar som kommunikationsmaterial, verktyg med övningar, arbetsbok för äldre, samtalsmaterial, digital kurs samt kommunikationsmaterial till ledare och andra intressenter.
Resultat
Utvecklade arbetssätt för produktionsteamet på huvudkontoret och på de olika lokalföreningarna. Teamet och äldre med NPF-berättelser blev bokade på otaliga föreläsningar, samt deltagande i poddar, uppmärksamhet i media samt förbättrade samtal med äldre i stort för både personal i vården och på gruppträffar på lokalföreningar.
SCANDIC HOTELS
Utvecklas och dela kunskap 5 minuter om dagen
”Ger mina bästa rekommendationer till ATOM COLLABORATION. Alltid massa klokskap och inspiration. Tack för grymt samarbete.”
– Cecilia Lumbholt, Head of Digital Learning, Scandic Hotels
Hur går du från en icke-existerande lärande kultur och utdaterad e-learning, till en social kanal som alla medarbetare använder varje dag för att kommunicera, utvecklas och lära av varandra? Som konsulter drev vi ett omfattande kulturförändringsprojekt, implementerade nytt system och skapade nya arbetssätt, metoder och processer, och producerade koncept och innehåll för ledare och medarbetare.
Kundcase
Hitta, välja och implementera ett nytt utbildningsverktyg. Support för uppbyggnad av en varje dag lärande kultur som mixar utbildning och internkommunikation i en kanal. Transformera utdaterad e-learning och klassrum till felxibelt och lättillgängligt socialt lärande och mikrolärande.
Lösning
Ett nytt system, Fuse Universal, och förändringsledning kring uppbyggnad av kultur och struktur kring ett nytt sätt att arbeta och utvecklas för alla ledare och medarbetare på alla nivåer i hela organisationen. Omfattande arbete med en ny digital introduktion så medarbetare blir redo innan första arbetsdagen.
Resultat
Hög uppmärksamhet i media. Ökad gästnöjdhet med +10% (2018). Medabetare som använder det nya systemet Fuse upplever mer samarbetsförmåga, egenansvar, gästfokus och stolthet. Projektet blev nominerat och bäst av tre som ett av de mest framgånsrika transformationerna på British Learning Awards (2019). IMD Business School i Lausanne har producerat en studie om kulturresan.
SOCIALSTYRELSEN
En kunskapsresa som startar i sociala medier
”Med stor kunskap, lyhördhet och kreativitet tog Atom fram konceptet “Det vi inte ser” – ett vinnande koncept visade det sig för det fortsatta arbetet i projektet”
– Annika Von Schmalensée, Socialstyrelsen
Socialstyrelsen kom till oss och beskrev utmaningen i att inte alltid lyckas nå fram till slutmålgruppen. Så i stället för att skapa en låst utbildning för få, skapade vi ett koncept för alla. Projektet blev inte bara synligt i sociala medier, utan fick även uppmärksamhet av Svenska Kungafamiljen när de var på besök hos Socialstyrelsen.
Kundcase
Ett uttalat behov från målgruppen om ett flexibelt och öppet kunskapsmaterial som är enkelt att använda. Målgruppen befann sig i vården och i andra sammanhang där man möter patienter som har upplevt psykisk ohälsa.
Lösning
Målgrupps- och kanalanalys. Strategi, koncept, grafisk design, copy, kampanjplanering och produktion av ett flexibelt kunskapspaket som blev en mix av sociala medier, utbildning, extern- och intern kommunikation.
Resultat
Förbättrat samarbete internt mellan olika avdelningar. Första projektet där mikrolärande och sociala medier-innehåll linjerades och kommunicerades i flera kanaler. Fina recensioner från praktiker och målgrupp som använder materialet för att utveckla vården inom bemötande. Projektet visades för Sveriges kungafamilj som ett av de mest framgångsrika projekten.
ICA-handlarnas förbund: #Digisnack - en kanal för lärande i Office 365
“Atom har med stort engagemang hjälpt oss paketera och leverera digitalt lärande och kunskap på ett snyggt och kreativt sätt som hjälper oss i vår transformativa resa.”
– Robert Gustafsson, ICA-handlarnas förbund.
Det fanns ingen naturlig digital plats där ICA-handlare kunde mötas, samtidigt som Handlarförbundet befann sig mitt i en transformationsresa som handlade just om digitalisering. Vi skapade därför en kanal för lärande, samarbete och kunskapsdelande nära verksamheten där handlare redan befann sig.
Kundcase
Koncept, kanal, paketering och innehåll som stöd till ICA-handlarnas digitala transformation. Att gå från att enbart diskutera en lärandestrategi, till att inspirera anställda till microlärande och forma en lärandekultur inom organisationen.
Lösning
Vi byggde en digital plattform, och skapade ett utrymme där medarbetare kunde engagera sig i dagligt microlärande. Genom att ta fram en design, koncept och strategi för implementering av #Digisnack, en digital lärandekanal för ICA-handlare i Office 365, tog vi steget från teori till praktik.
Resultat
Projektets genomslag var omfattande, både internt och externt. Plattformen nådde ett stort antal användare och bidrog till en betydande kulturell förändring. Tack vare sitt innovativa tillvägagångssätt vann ICA Learning Strategy Human Growth Awards 2019 för “Bästa HR-team”.
Sveriges HR-förening - att möta medlemmars behov i en digital värld
Sveriges HR-förening startade 2020 en omfattande förändringsresa. Vi har hjälpt till med design av varumärket, kommunikationsstrategi och en webbplats där kunskapsdelande är centralt. En del av samarbetet har handlat om att utveckla ett digitalt utbildningsprogramkoncept kring AI-utveckling för medlemmarna.
Kundcase
Strategi och koncept för kommunikation och lärande som möter medlemmar och potentiella medlemmars behov.
Lösning
Varumärkesdesign, guidelines och innehållsmallar. Design och produktion av webbsida, kunskapsbank och kommunikationsstrategi. Koncept och innehåll för AI-utbildningsprogram.
Resultat
Ökad närvaro och synlighet i sociala medier. Fler ansökningar om medlemskap, ökad räckvidd och ökat antal webbplatsbesök. AI-utbildningsprogrammet startade våren 2021.