ATTENTION RIKSFÖRBUND – Kunskapskampanj och kommunikationsmaterial för att uppmärksamma en viktig samhällelig fråga

”Jag har haft förmånen att få arbeta tillsammans med Atom i ett par otroligt utmanande projekt. Med ett leende kavlade de upp ärmarna och levererade fantastiska resultat! Kan varmt rekommendera dig som vill göra något utöver det vanliga att arbeta med Atom, du kommer garanterat bli nöjd och inte ha tråkigt en sekund.”

Annika Von Schmalensée, Projektledare Äldrelyftet, Riksförbundet Attention

Attention ville nå ut till alla inom välfärden som bemöter äldre målgrupp med konstaterad eller misstänkt NPF-diagnos. Det fanns ett behov av att paketera kunskaps- och kommunikationsmaterial till flera målgrupper: Äldre med NPF, Lokalföreningar samt personal och brukare.

Utmaning

Ett uttalat behov från lokalföreningar om ett flexibelt kunskapsmaterial som är enkelt att använda som stöd i samtal med äldre. Även ett behov av att än mer arbeta i sociala medier och i andra kanaler och arenor för att nå målgruppen äldre och personal i vården.

Lösning

Målgrupps- och kanalanalys. Ett omfattande och paketerad kunskapskampanj med paraplynamnet ”Tänk om” som innehöll olika flexibla delar som kommunikationsmaterial, verktyg med övningar, arbetsbok för äldre, samtalsmaterial, digital kurs samt kommunikationsmaterial till ledare och andra intressenter.

Resultat

Utvecklade arbetssätt för produktionsteamet på huvudkontoret och på de olika lokalföreningarna. Teamet och äldre med NPF-berättelser blev bokade på otaliga föreläsningar, samt deltagande i poddar, uppmärksamhet i media samt förbättrade samtal med äldre i stort för både personal i vården och på gruppträffar på lokalföreningar.