SOCIALSTYRELSEN - en kunskapsresa som startar i sociala medier

”Med stor kunskap, lyhördhet och kreativitet tog Atom fram konceptet ”Det vi inte ser” – ett vinnande koncept visade det sig för det fortsatta arbetet i projektet.”

Annika Von Schmalensée, Socialstyrelsen

Socialstyrelsen kom till oss och beskrev utmaningen i att inte alltid lyckas nå fram till slutmålgruppen. Så i stället för att skapa en låst utbildning för få, skapade vi ett koncept för alla. Projektet blev inte bara synligt i sociala medier, utan fick även uppmärksamhet av Svenska Kungafamiljen när de var på besök hos Socialstyrelsen.

Utmaning

Ett uttalat behov från målgruppen om ett flexibelt och öppet kunskapsmaterial som är enkelt att använda. Målgruppen befann sig i vården och i andra sammanhang där man möter patienter som har upplevt psykisk ohälsa.

Lösning

Målgrupps- och kanalanalys. Strategi, koncept, grafisk design, copy, kampanjplanering och produktion av ett flexibelt kunskapspaket som blev en mix av sociala medier, utbildning, extern- och intern kommunikation.

Resultat

Förbättrat samarbete internt mellan olika avdelningar. Första projektet där mikrolärande och sociala medier-innehåll linjerades och kommunicerades i flera kanaler. Fina recensioner från praktiker och målgrupp som använder materialet för att utveckla vården inom bemötande. Projektet visades för Sveriges kungafamilj som ett av de mest framgångsrika projekten.